På taket av Norge – Galdhöpiggen

När jag och min man hade varit på toppen av Kebnekaise 2014 skojade vi om att Norges högsta topp Galdhøpiggen skulle vara vår nästa topp. En orsak till att vi faktiskt skämtade om det är att toppen ligger lite avsides från oss, Jotunheimen är ju inte i vår närmiljö direkt. I vintras bestämde vi oss för att årets sommarresa skulle gå till Oslo, där två av mina systrar bor. I något skede av Oslo planerna föddes idén om att vi tillsammans med systrarna skulle hyra en stuga i Jotunheimen området. Sagt och gjort. Stuga bokades och vi bestämde oss för att försöka ta oss upp på Galdhöpiggen.

I förra veckan var det dags. Pedersöre – Åbo – Stockholm – Oslo – Jotunheimen (Heidal) -Geiranger – Trollstigen- Trondheim – Umeå – Vasa – Pedersöre. Ca 3100 km i bil på 10 dagar.

Stugan/Hytte vi hyrde låg på ca 900 meter över havet. En mysig tjärad stockstuga med grästak. Stugan låg mitt i en kohage så vi hade sällskap av får och Highland kor ute på gården. Lite läskigt att gå nära dem, men enligt stugägaren var det inga problem så länge vi inte försökte röra kossorna. I och med att vi rörde oss i högfjäll hade vi ställt oss med långkalsonger trots junisemester. Vi hade nog ändå rätt så varmt, fast inte så varmt som andra hade hemmavid samtidigt. Temperaturen låg på 15 grader eller mera. Vissa ställen låg temperaturen på 3 grader och under.

Dagen vi valde att ta oss upp på Galdhöpiggen bjöd på sol, dimma, snö och regn. Allt på samma gång. Vi valde att gå upp den lättare vägen, från Juvvashytta. Vi gick med guide och rep över glaciären Styggebren. Orsaken till att vi gick med rep är att glaciären är täckt med snö året om och det är svårt att se sprickor under snön. Stigningen upp till toppen var ca 650 höjdmeter på 5,5 km. Brantast var det den sista kilometern. Turen är familjevänlig och rekommenderas från 7 år och uppåt. 3 timmar upp, 1 timme på toppen och 2 timmar ner. Hel klart värt ett besök om ni är där nära. Otroligt mäktigt att stå på toppen av Nordens och Nordeuropas högsta punkt. Redan vägen upp till Juvasshytta var en upplevelse i sig. Juvasshytta ligger på 1800 m över havet. Vår 8 åring fick själv välja om han kom med upp på toppen eller stannade nere med moster och yngre kusiner. Han valde att komma med upp. ”Någon” (läs: alla) glömde att lägga på solkräm på toppturen vilket resulterade i brända ansikten på samtliga 6 st personer i gänget.

Resten av tiden vi hyrde stugan upptäckte vi närområden. Vi besökte bl.a. Glittersjå fjellgård. Om ni har sett ”Der ingen skulle tru att nokon kunne bu” på Nrk så har ni kanske sett ett program som just handlar om Glitterjså. Otroligt härligt ställe.

På midsommarafton åkte vi till en fjällsjö och grillade korv med bröd och fiskade. Utan napp och med lagom mycket regn gjorde så att vi inte blev alltför långvariga. 11 åringen ville iallafall testa att vada i fjällsjön. Inte så varmt.

En dag åkte vi en tur till Geiranger och Trollstigen. Tyvärr låg molnen lågt och vi missade det mesta av utsikten. Men mysigt hade vi. Lunchen åt vi på stranden med utsikt över Geiranger. Trangia, pizza, smörgåsar, stenar och ett hav är en god kombination för en lyckad myslunch för både stora och små.

Vägen hem kändes lång. Vi körde hela dagen för att komma oss från Heidal via Trondheim och till Umeå. En övernattning i tält på camping nära Umeå innan vi tog båten över till Vasa.

20160626_201842

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )